woensdag 5 november 2014

Pastinaak, een vergeten groente..





De uitdaging om 'vergeten groente'
te kopen ben ik maar eens aangegaan.
Altijd spannend, hoe smaakt deze 
groente én wat maak je ervan..

Ik heb het over de Pastinaak. 
Een echt vergeten groente, menig
persoon kent de naam niet eens. 
Wel erg jammer, vind ik zelf. 
Pastinaak is de voorganger van de
winterwortel, zijn smaak is er dan ook 
ietwat na. Erg lekker, al zeg ik het zelf!

Een recept met pastinaak had ik nog
 liggen, maar ben toch nog even gaan 
googlen en vond een recept van 
een quiche. Daar ben ik wel voor te 
porren om die te maken. 
Alle ingrediënten had ik gelukkig in 
huis, dat scheelde weer een ritje 
naar de supermarkt.



Pastinaak quiche

Ingrediënten:
2 kleine pastinaken, of 1 grote
250 gr champignons
6 á 8 kerstomaatjes 
1 ui
4 eieren
100 gr salami
125 ml slagroom of crème fraiche 
geraspte kaas
pakje bladerdeeg
cayennepeper
tijm
peper
zout

Schil de pastinaak en snijd in kleine stukjes. 
Stoof het in boter tot het zacht is. Halfveer 
de champignons, snij de ui en voeg dit toe.
Halveer de kerstomaatjes, snijd de salami 
in stukjes en voeg ook deze toe.
Roer alles goed door.

Bekleed een springvorm met bladerdeeg.
Schep het pastinaakmengels in de springvorm.

Klop in een kom de eieren met de room en
roer de cayennepeper, peper en evt zout en
de tijm doorheen. Giet dit mengels over het
pastinaak mengels. Strooi er flink wat kaas
overheen.
 Plaats 40 minuten in een voorverwarmde 
oven, op 200 graden.

Smakelijk eten!!



De pastinaak quiche is hier in zeer goede 
smaak gevallen, dus deze komt zeker nog 
eens op tafel. En helemaal lekker om de
quiche de volgende dag te eten, mocht er
nog een stukje overzijn...

Succes met bakken en
Smakelijk eten!!

Mocht je deze
 quiche maken,
laat me weten wat je ervan vond.

Patricia


  






19 opmerkingen:

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei

Dank je voor de link op mijn tijdlijn ... water loopt al bij het zien van de plaatjes uit me mond hahaha... ga het recept volgende week eens uitproberen en laat je horen wat ik er van vind ... altijd in voor zulke recepten ;-)
fijne week lieve groet rosita

AweSomeLiving By Rosita de Jongh zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Mirjam zei

Oh deze lijkt me heerlijk. Op de groentetuin waar ik als vrijwilliger meehelp, verbouwen we ook pastinaak, dus ik ken de groente wel... Ook lekker is pastinaak chips, maar ik neem aan dat dat gefrituurd moet worden en wij hebben geen frituurpan... leek me ook wel wat vettig, maar dat viel reuze mee...
Dit recept ga ik zeker een keer proberen... Dank je wel...
Fijne middag en avond,
Liefs,
Mirjam

Anoniem zei

Ik dacht eerst dat het Rettich was, een radijs-achtige groente, toen ik de foto zag. Pastinaak ken ik niet (wel van gehoord). Het recept lijkt me heerlijk. Quiches vind ik altijd lekker, dus ik ga vrijdag eens op zoek naar Pastinaak...
Liefs, Peetje

Unknown zei

Ik ben gek op Quiches. Deze ziet er ook lekker uit.
Misschien dat ik hem eens ga maken...

Groetjes Anita

Verie - vvestywo.blogspot.com zei

Heerlijk, Patricia, ziet er goed uit. Pastinak is ook erg lekker door de hutspot, daar ken ik het alleen van..;)! Eetsmakelijk!

Lieve-Groetjes,
Verie

Pauline Kick, Logement it Foarhûs zei

Hoi Patricia, Ooh dit is wel heel verleidelijk. Ik zal dit zeker eens uitproberen, lijkt mij heerlijk voor een zondag brunch of gewoon als extra bij een salade.
Ik laat het je weten, groetjes en bedankt, Pauline

Unknown zei

In mijn jeugd kwam pastinaak wel op tafel. Ik kan me niet meer herinneren of ik het lekker vond. Zelf heb ik het nog nooit gemaakt maa. de ingrediënten spreken me wel aan. Dus binnenkort zal ik het eens op tafel zetten en dan hoor je het. Groetjes, Ingrid.

Emilie's daughter zei

Mmmhh looks yummy! A good idea! I will try something similar! Christa

It's me zei

Lijkt me lekker.....wieweet ga ik hem eens maken....tuurlijk laat ik dat weten...liefs van mij...x!

het moonhuis zei

Dat ziet er heerlijk uit Patricia!!

Liefs Monica

Des guirlandes zei

Pastinaak is heerlijk! Mijn man had het dit jaar voor het eerst in de moestuin. Ik heb er al diverse recepten mee gemaakt.
Nu zijn de pastinaken op, maar voor jouw recept kan ik ze nog gaan halen bij de supermarkt. Hier in ons dorp liggen ze tegenwoordig gewoon tussen de groenten.
Groenten,
Barry

Linda zei

Dat ziet er toch heerlijk uit zeg! En.... mooi in beeld gebracht ;-)

Lieve groeten , Linda

Bonjade zei

Ik denk dat heel holland gaat bakken ;)
Ziet er goed uit......ga hem proberen te onthouden want ik koop wel eens pastinaak.....
Ben dol op groentes van hollandse bodem......en goed voor de boeren dat we ze meer en meer gaan kopen.

Fijne dag en fijn weekend

Liefs

Anoniem zei

Ik kom nog even terug. Ik heb gisteren pastinaak gekocht en verwerkt in een Quiche. Ik heb alleen geen champignons en salami gebruikt, maar wel prei. We vonden 'm heerlijk. Pastinaak heeft idd een smaak die niet goed te beschrijven is, soms meer venkel dan weer meer wortel...De kinderen dachten trouwens dat het aardappel was, dus...Maar hij beviel heel goed, dus ik zal deze 'vergeten' groente vaker op het menu zetten. Dankjewel voor de tip!
Liefs, Peetje

Unknown zei

Dat lijkt me heerlijk! Ik zal dit bericht bewaren...

linda zei

Mmm lekker die ga ik snel uitproberen, ik ben dol op quiche! De kinderen zijn er ook dol op en ook nog gezond met veel groenten.
Lieve groet Linda

janice zei

ziet er heerlijk uit !

Avondster zei

Ziet lekker uit.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...