zaterdag 17 april 2010

Desert Flower...


Gisteravond ben ik samen met mijn moeder naar een film geweest, een film die me zo geraakt heeft, wat ik eigenlijk niet had verwacht omdat ik het boek ook al gelezen had.  Het is de verfilming van het boek 'Mijn woestijn' van Waris Darie. Een boek dat ik een aantal jaren geleden met een teug heb uitgelezen, een heel fascinerend boek. Ook het tweede deel heb ik gelezen 'Dochter van de nomaden'.
Vorige week is de film in première gegaan en ik vind het zeker een aanrader om te gaan kijken, als je het boek gelezen hebt.



Het verhaal in kort:
Waris Dirie, geboren als woestijnnomade in Somalië, vlucht op haar twaalfde als ze hoort dat haar vader haar wil uithuwelijken. Na een barre tocht door de woestijn komt ze terecht in Londen. Uit angst terug te moeten keren naar Somalië gaat ze haar eigen weg. Ze leert lezen en schrijven, woont illegaal en werkt als schoonmaakster bij een fastfoodketen. Dan wordt ze ontdekt als model en gaat een internationale carrière tegemoet. Maar op het hoogte punt van haar carrière, besluit ze tijdens een interview te spreken over de meest traumatische gebeurtenis uit haar leven: de meisjesbesnijdenis die ze heeft moeten doorstaan toen ze vijf jaar was. Waris Dirie beëindigt haar modellenleven en zet zich volledig in voor de strijd tegen vrouwenbesnijdenis en het taboe dat hierop geldt.

Kijk hier voor een fragment uit de film.

Dit is iets heel anders dan wonen en interieur, 
maar zeker de moeite waard om een post over te schrijven
om hier even bij stil te staan...

Liefs
Patricia



15 opmerkingen:

Passione Helena zei

Hai Patricia,

Het mag dan niets met wonen te maken hebben..Maar het spreekt mij enorm aan! Wat leuk dat je het ons tipt als aanrader!

Geweldig dat de film je boek overtroffen heeft! En heerlijk om met je moeder een avondje bios te pakken!

Bedankt voor je waardevolle tip!

Fijne avond en een mooie zondag!
Lieve groetjes, Helena

Helma zei

Ik heb de film afgelopen dinsdag in Arnhem gezien en vertel er ook over aan iedereen die maar luisteren wil! Indrukwekkend hè! Vooral als je moeder van een dochter bent hè..echt onbegrijpelijk..ik werd er verdrietig van. Fijn dat er zo aandacht geschonken wordt aan zo'n verschrikkelijk ritueel.

Fleurette zei

Dearest Patricia, book Desert Flower I know all about it!!!
Thanks for the kind on the film!
Good night and very nice sunny sunday
Hugs Fleurette

It's me zei

Nou ik vind dit ook leuk hoor en belangrijk niet dan?? ik kende het boek niet dus...........wat een weertje he vandaag??.ik heb wel gewerkt maar toch genoten toen ik thuis kwam nog even buiten gezeten.........ik kom en net achter dat ik je vorige post heb gemist snap niet hoe dat kan?? wat een leuke stoeltjes !!!! geweldig !!! heb je nu een nieuwe banner of een andere achtergrond kleur?? ik zie wat maar weet niet zo goed wat?? fijne zonnige zondag !! lieve groetjes Ria

Nieneke zei

Hoi Patricia,
Heb al jaren terug het boek in 1 ruk uitgelezen!! Het heeft toen erg veel indruk gemaakt. Het lijkt me dan ook een erg "heftige" film. Ik denk dat ik toch maar voor de romantische komedie ga....
Fijne zondag! Nieneke

Een sneller kloppend hart zei

Door dit soort films sta je echt stil bij wat er allemaal gebeurd in deze wereld, alles wordt ineens veel minder vanzelfsprekend.
Heel bijzonder dat je hier naartoe bent geweest samen met je moeder.

Fijne zondag!

Groetjes, Veronique

Claudia Leertouwer zei

Altijd in voor een goede tip, dank je wel!

Groeten,
Claudia

Mayflower zei

Leuke tip Patricia, ik heb deze even opgeschreven, ik kijk veel films.
Fijne zondag.
Groetjes Mea

Jeanette zei

Het hoeft toch ook altijd niet over wonen te gaan? Dit vinden we ook leuk om te zien hoor. Nou ben ik zelf helemaal geen boeklezer en ook geen filmkijker maar gelukkig is iedereen niet zoals ik, want dit zal vast een hele bijondere aangrijpende film zijn;-)

Fijner zondag-avond nog!
Lieve groet,
Jeanette

Room Seventeen zei

Deel I heb ik ook gelezen, heftig!
Ken je het boek "De Gevangene" van Malika Oufkir? Nóg veel heftiger, ook een zeer aangrijpend boek, moet je beslist eens gaan lezen.
Groet, Hennie

Twa zei

Wat een prachtige trailer! Ik heb haar wel al eens in een interview gezien en vond haar verhaal heel aangrijpend. Bedankt voor de tip, ik ga hem zeker kijken!
Groetjes Antoinette.

Anoniem zei

Hi Patricia, I have left a little surprise for you on my blog today.
Have a great day!
Anna @ Around My Table

lia zei

Oh Patricia, dit wil ik zien. Lijkt me een geweldige film. En ik zal wel met een brok in mijn keel zitten, maar dat heb ik heel vaak hihi.
Leuk dat je dochter gaat lopen. Ga jij niet mee??? Ik had besloten dit jaar niet te lopen omdat ik nadien door mijn gezondheid een lange nasleep heb. Maar heb pas tips gekregen om dat te voorkomen dus wie weet....... Wens haar maar succes met het trainen..

lieve groet Lia

Carole zei

Hi Patricia. I've just popped over from Around My Table. You have a lovely blog. I'm glad to have found you.
Carole

Bonjade zei

Super hoor......
Juist leuk eens iets heel anders......ook om van te gnieten.
Thanks for de tip.
Fijne dag

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...